اصول برند سازی و استراتژی های مدیریت برند

اصول برند سازی یکی از مهم ترین مواردی است که هر فرد و یا هر کسب و کار باید برای گسترش کسب و کار و یا برند شخصی اش بداند. انجمن بازاریابی آمریکا برند را به این صورت تعریف می کند: یک نام، اصطلاح، نماد و یا هر ویژگی مشخصی که یک کالا یا خدمات را از سایر کالا ها و خدمات متمایز می کند. برندینگ فرآیندی است که اگر درست انجام شود با ایجاد ارتباط بین نام تجاری و مصرف کننده از طریق احساس، تصویر، تفکر، ارزش محصول را افزایش می دهد.

چرا برندینگ مهم است؟

یک برند خوب که بر اساس اصول برند سازی مدیریت شده باشد موارد زیر را برای شما به ارمغان خواهد آورد:

  1. مزیت رقابتی
  2. شناخت
  3. تصمیم گیری راحت تر
  4. شهرت
  5. وفاداری
  6. پایداری

اصول برند سازی

چگونه یک کسب و کار جدید را برند کنیم؟

ساختن یک نام تجاری بر اساس اصول برند سازی کار آسانی نیست و شاید سال ها طول بکشد. اما وقتی دقیق تر نگاه کنیم خواهیم دید که صرف کردن این زمان برای برند سازی ارزشش را دارد. روند تحول یک برند شامل ۴ مرحله است:

  1. تعریف روایت نام تجاری
  2. تعریف تاثیر تجربی
  3. تعامل حسی با مشتریان
  4. تعریف و انتخاب ابعاد فضایی

با این حال، این چهار مرحله فقط نوک کوه یخ است. به یاد داشته باشید که این یک فرآیند بی پایان می باشد؛ تنها تغییر است که ثابت است.

اصول برند سازی

گام اول در اصول برند سازی : تعریف روایت نام تجاری

شرکت شما نام تجاری شماست،پس تفاوت در چیست؟ حقیقتا تفاوتی بین این دو وجود ندارد. در حالی که شرکت شما مجموعه ای از مدیریت، بازاریابی، امور مالی و غیره است، نام تجاری شما یک هویت متمایز می باشدکه به سبب ویژگی هایی که به آن اختصاص داده اید ایجاد شده است. اولین گام در برند سازی این است که شما آنچه که از برندتان توقع دارید باشد را تعریف کنید. باید به برندتان یک شخصیت دهید، یک شخصیت تجاری. اگر نمی دانید که از کجا باید شروع کنید، باید به زمانی برگردید که ایده ی اولیه تان شکل گرفت. این که در آن زمان دوست داشتید چگونه دیده شوید. هدف تان چه بود و می خواهید چه شوید؟ نام تجاری شما الهام بخش است؛ در دو، پنج یا حتی ده سال آینده چه چیزی را می خواهید به دست بیاورید؟

به عنوان مثال از هدف و چشم انداز LEGO مشخص است که مخاطبان مورد نظرشان چه کسانی هستند:

حال اجازه دهید کمی عمیق تر وارد بحث شویم. شما می خواهید با چه شخصیتی  نام تجاری خود را به تصویب برسانید؟ به تاریخچه و فرهنگ شرکت تان نگاه کنید. محصول خود را از نقطه نظر مشتری نگاه کنید. از خودتان بپرسید آیا و جوان است یا نه؟ آیا بالغ است یا خیر ؟ پرسونای او را بررسی کنید.

به عنوان مثالی دیگر از اصول برند سازی به کوکاکولا نگاه می کنیم:

کوکاکولا می خواهد وقتی مشتریان یک نوشیدنی می خرند احساس خوشحالی کنند. این هدف کوکاکولا است. وقتی مشتری محصول شما را می خرد می خواهید چه احساسی به او دست دهد؟ آنچه که شما از برند خود می خواهید به این بستگی دارد که چگونه آن را به تصویر می کشید؟ یکی از مهم ترین اصول برند سازی این است که شما برای برندتان تصویر و صدا خلق کنید. یک لحن پر انرژی.

اصول برند سازی

گام دوم در اصول برند سازی : خلق کردن یک زبان بصری

John Medina می گوید: “وقتی شما اطلاعاتی را از طریق شنیدن کسب می کنید، سه روز بعد شما ۱۰٪ از آن را به یاد خواهید آورد.حال اگر یک عکس اضافه کنید ۶۵٪ را به یاد خواهید آورد.

نکته ی بالا بسیار مهم است. اسنکه شما بتوانید برای برندتان یک زبان ایجاد کنید که مردنم از طریق دیداری آن را بشنوند. در این صورت آن ها آن را به راحتی به یاد می آورند. زبان بصری بسیار قدرتمند است و به همین دلیل است که شما نباید این فرصت را از دست دهید. برای همه اتفاق افتاده است که وقتی وارد فروشگاهی برای خرید می وند ناگهان با انبوهی از کالاها مواجه می وند و این باعث سردرگمی مشتریان می شود. در یک فروشگاه همه چیز سرجای خودش است اما بازهم خرید مشکل است. این قدرت برندیگ شماست که باعث می شود یک مشتری از بین آن همه کالا، محصول شما را انتخاب کند. یک برند که بر اساس اصول برند سازی تشکیل شده باشد می داند و درک می کند که مخاطبان چه می خواهند. به همین دلیل آن ها را به راحتی جذب می کنند و محصولشان را به آن ها می فروشند.

اصول برند سازی

خب تا اینجای کار اهمیت برندیگ و خلق یک زبان بصری را متوجه شدیم. اکنون با این موضوع مواجه می شویم که چگونه این کار را برای نام تجاری خود انجام  دهیم؟ اول، شما نیاز به یک آرم دارید که اساس هویت نام تجاری شما را تشکیل می دهد. در اصطلاحات طرحی گرافیکی برای هویت نام تجاری شامل لوگو، کارت های کسب و کار، لوازم التحریر، یک وب سایت و امضای ایمیل و غیره نیاز دارید. اما با انتخاب لوگو کار به پایان نمی رسد. این نشانه بصری است که نام تجاری شما را به رسمیت می شناسد، به یاد ماندنی خواهد بود و ارتباطی با محصول یا سرویس شما ایجاد خواهد کرد. برای یک مشتری، هویت برند، یک دید کلی و یک تجربه از آن است. به دلیل همین تجربه ی متفاوت، ورودی فروشگاه اپل با سایر فروشگاه های محلی متفاوت است.

از اصول برند سازی این است که ابتدا از لوگوی خود برای ایجاد یک تجربه بصری استفاده کنید که مشتری نسبت به آن واکنش نشان دهد. این می تواند به سادگی استفاده از رنگ، تم و فونت های موجود در لوگوی شما باشد، در مواد دیگر، بروشورها، آگهی ها، ورودی ها، فنجان قهوه، قفسه های لباس، طراحی وب سایت، امضای ایمیل و غیره را نیز می توانید تلفیق کنید. مثلا وقتی شما طرحی خاص و یا رنگی خاص را در محصولاتتان به کار ببرید، مشتری به راحتی می تواند از بین انبوه کالا ها، محصول شما را پیدا کند. حتی در حوزه ی آنلاین نیز می توانید این تلفیق رنگ ها و طرح ها را دخیل کنید به صورتی که مثلا هنگام خرید آنلاین، دکمه های ناوبری را با رنگ و تم برندتان طراحی کنید. بهترین بخش از نام تجاری این است که هنگامی که بازدید کنندگان شما با طرح، رنگ شما آشنا باشند، احساس مالکیت می کنند زیرا آنها برند شما را درک می کنند. آیا این احساس خوبی نیست؟

اصول برند سازی

گام سوم در اصول برند سازی : تنظیم دستورالعملهای نام تجاری

نام تجاری شما در نهایت با مشتریان شما ارتباط برقرر می کند. حالا که شما توجه آن ها را به خود جلب نمودید، قدم بعدی چیست؟ هنگامی که اتصال شما با مشتریان برقرار شده است، شما یک فرمول برنده دارید. شما باید اطمینان حاصل کنید که نام تجاری شما همیشه در معرض دید قرار دارد. این بدان معنی است که شما باید دستورالعمل های نام تجاری را برای طراحی یک برند خود ترکیب کنید. دستورالعمل های تبلیغاتی برای کسب و کارها برای تکامل و استراتژی بر اساس آن ساخته شده است. این دستورالعمل ها سبب می شود تا برند ها خود را حفظ کنند و در طول زمان هماهنگ شوند.

اساسا، دستورالعمل ها نشان می دهند شما هربار که برندتان در معرض دید قرار می گیرد می خواهید چگونه باشد؟ قبل از نوشتن دستورالعمل ها مارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. برند من کجا قرار خواهد گرفت؟ (اینترنت، بیرون، درون )
  2. چه کسی با برند من تماس می گیرد؟ (بزرگسالان، کودکان، سالمندان، متخصصان، بی سوادان)
  3. برند من چگونه استفاده خواهد شد؟ (خواندن، نوشتن، بازی)
  4. زمان استفاده از برند من کی است؟ ( شب، روز، اورژانسی)

چند نکته برای شروع کار :

نام تجاری (برند):  ابتدا و به طور عمده در راهنمای تان، نام تجاری خود را تعریف کنید. ماموریت یا چشم انداز نام تجاری شما چیست؟ مخاطبان شما چه کسانی هستند؛ نام تجاری شما چقدر است؟

لوگو : واضح است که آرم شما هسته اصلی هویت نام تجاری شماست.

فونت: اگر فکر می کنید که مردم به فونت شما توجه نمی کنند سخت در اشتباهید. بسیاری از برند ها هستند که مردم فقط با فونت شان آن ها را می شناسند. فونت آن ها به نام تجاری شان بدل شده است. پس یکی از مهم ترین اصول برند سازی همین رعایت فون است.

رنگ : هزاران رنگ وجود دارد که شما می توانید از آن استفاده کنید. ولی هنگامی که یک رنگ را انتخاب کردید باید تمامی موارد را با آن هماهنگ نمایید. یک مثال ساده در ایران را می توان ایرانسل دانست. در تمامی تبلیغ ها و محصولات این رنگ زرد قابل مشاهده است. حتی دز سایت و یا لباس هایی که در تبلیغات استفاده شده است. در مقاله ی انتخاب رنگ برای برند های مختلف توضیحات کاملی در این مورد داده شده است.

اصول برند سازی

گام چهارم در اصول برند سازی : سازگاری و رشد

قبلا اشاره کردیم که برندینگ یک فرآیند مداوم است. تغییر نام تجاری از نامرئی به قابل مشاهده، کار روزها، هفته ها یا ماهها نیست؛ سالها طول می کشد. بله کاملا درست شنیدید. برند سازی سال ها به طول می انجامد و ممکن است شما در طی این مسیر خسته شوید. اما اگر از اصول برند سازی به درستی استفاده کرده باشد این مسیر برای شما راحت تر خواهد بود. همانطور که شما شروع به کار می کنید برند سازی تان نیز در حال رشد است. هدف شما صرفا فروش محصولات نباید باشد. درکنار فروش باید بر  روی برندینگ خود نیز متمرکز باشید. به عنوان مثال برند پپسی سال ها طول کشید تا از یک نوشیدنی سنتی شیرین به یک نوشیدنی قرن ۲۱ برای جوانان تبدیل شود. یکی از اصول برند سازی گسترش ان است. به عنوان مثال YOU TUBE برند و کسب و کارش را به این صورت گسترش داد که You Tube Kids را نیز راه اندازهی کرد. بر فرض اگر شما برای مردان میانسال کالا و محصولات دارید، آن را برای زنان نیز تهیه کنید. آیا وقتی برند شما شناخته شده است بهتر نیبست به نیمی دیگر از جمعیت که همان بانوان هستند نیز خدمت کنید؟

منبع:

movafaghan.com

دوره‌هاي آموزشي:

بازاريابي

 

1397-11-03 10:00:59